Evenemang 2019

Datum Tid Aktivitet
10/3 12.30 Årsmöte i Sockenstugan. Kyrkkaffe. Jan-Åke Karlsson, ordförande i Natur- och Kulturguiderna i Glasriket informerar.
7/4 18.00 Trivselkväll i Persmo. Teater av och med medlemmar i föreningen.
11/5 14.00 Familjedag i Algutsboda Hembygdspark. Friidrott och lek. Vår nya friidrottsstjärna Jonna Lundgren (junior-SM-guld i kula) inviger vår grillstuga klockan 14.00.

Utdelning av stipendium till Jonna samt lekar och prova på olika friidrottsgrenar. Vi bjuder på grillkorv och dricka.
Hembygdsvecka 2 - 10 juli
2/7 18.00 Mobergsafton i Påvelsmåla*. Mobergsläsning.
Musik: Louise Lilja och Elin Oscarsson Nybro
3/7 18.00 Sommarkväll vid Stampadammen i Broakulla med metartävling. (arrangemang i samarbete med Broakulla samhällsförening)
4/7 18.00 Musik i sommarkväll i Algutsboda kyrka. Konsert med familjen Petersson. Därefter kvällskaffe i Hembygdsparken. (Arrangemang i samarbete med Algutsboda församling).
5/7 18.00 Allsång i Åfors. Allsångsledare är Tommy Elmgren. Därefter liten buffé. OBS! Anmälan till buffén görs till Nicke Grozdanovski telefon 073-358 61 43.
7/7 11.00 Hembygdsdag i Algutsboda Hembygdspark. Börjar med friluftsgudstjänst klockan 11.00. Lokala hantverkare. Musik: Korkestern.
9/7 18.00 Mobergsafton i Algutsboda Hembygdspark. Mobergsläsning. Musik: Alex, Nanna och Kjell.
10/7 18.00 Berättarkväll i Wibergsgården, Bökevara**. David Elm berättar om sin fotbollskarriär.
11/8
14.00 Gudstjänst i Persmo skolmuseum. (Arrangemang i samarbete med Algutsboda församling).
24/8 14.00 Alsborundan på cykel. Motionscykling cirka två mil. Tipsfrågor, lotteri på startnumret, korv och fika finns att köpa. Start och mål vid Algutsboda Hembygdsgård.

Sommarutställning:
Foton skänkta av Bengt på Barometern

Textilutställning:
Broderade bonader

Eventuella ändringar av programmet meddelas här på hemsidan, genom anslagstavlor och annonsering i ortspressen. Programpunkterna genomförs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Hembygdsgården är öppen under tiden 30 juni – 14 augusti, kl. 14.00–18.00. Kaffeservering. Lördagar stängt.

Andra tider efter överenskommelse.
Telefon 0471-460 30, 076-317 80 15 eller 070-619 88 00.

Persmo skolmuseum visas efter överenskommelse.
Telefon 0471-410 94, 0471-334 10 eller 070-399 10 15.

*Vägbeskrivning till Påvelsmåla:
Från Broakulla: Kör mot Skruv. Sväng vänster vid Högahult, mot Moshult. Kör förbi Mobergstenen. Sväng till höger strax innan Moshultamåla. Från Emmaboda: Kör mot Långasjö. Sväng till höger mot Moshult. Kör förbi skolan i Moshultamåla. Sväng till vänster strax efter byn Moshultamåla. Skyltar finns om Mobergsafton.

**Vägbeskrivning till Bökevara:
Vägbeskrivning: Från Bidalite/Broakulla kör mot Skruv, efter cirka fyra kilometer sväng höger mot Eriksmåla, därefter vänster vid gul skylt mot Bökevara. Kör cirka 500 meter till Wibergsgården och parkering. Från Eriksmåla: Från väg 25, följ skylt mot Bökevara. Skyltar om berättarkväll finns.